Leverera branschinformation som tjänst

Hej! Kan man tillhandahålla en tjänst som samlar in branschinformation mot betalning. Dvs. scanna nyheter och trender etc. genom informationsinsamling från andra källor och sedan paketera det till kunden mot betalning. Självklart med tydliga källhänvisningar då.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom det inte framgår vilken typ av branschinformation som avses är frågan något svår att svara på.

Jag tolkar det emellertid som om att frågan avser om det är möjligt att samla in, sammanställa och tillhandahålla företags- och branschinformation mot betalning.

I denna del ser jag inga juridiska hinder.

Visserligen kan katalogskyddet i 49 § upphovsrättslagen (1960:729) vara av intresse för de fall företagsinformationen helt eller delvis kommer att hämtas från databaser, tabeller eller andra kataloger. Viktigt att notera är emellertid att katalogsskyddet enbart omfattar databasen som sådan och inte det material som ingår i databasen (se t.ex. NJA 2002 s. 398 och NJA 2005 s. 924).

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare