Ledamots ansvar vid utträde ur styrelsen

Hej,

Har en ledamot och suppleant något ansvar efter formellt utträde i ideell styrelse under kvarvarande räkenskapsperiod?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel gäller att det är själva föreningen, den juridiska personen, som med sina tillgångar är ansvarig för föreningens åtaganden. En styrelse kan dock bli ansvarig vid vissa omständigheter eftersom styrelsen fått ett förtroendeuppdrag att sköta föreningens angelägenheter.

De ansvarsformer som kan bli aktuella är bland annat skadeståndsansvar, både gentemot föreningen och utomstående, straffrättsligt ansvar och personligt betalningsansvar.

Om det sker något som kan föranleda ansvar efter att en ledamot eller en suppleant avgått ur styrelsen kan dessa inte bli ansvariga. Däremot kan de bli det om det skedde något när ledamoten eller suppleanten satt i styrelsen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare