Låntagare bryter mot villkoren i promissory note

Hej

En kvinna i USA är skyldig mig 22 000 dollar och vi har skrivit en promissory note. Men hon vill inte betala tillbaka, vad göra?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Först och främst ska du undersöka vilka rättsföljder ni har avtalat om i er promissory note i det fall låntagaren inte fullföljer sina skyldigheter enligt avtalet. Det kan vara klokt att i ett första led anlita en amerikansk jurist som kan upprätta och skicka kravbrev till kvinnan. Det är ett förhållandevis billigt instrument att inleda med.

Om kvinnan fortsatt vägrar att betala, måste du väcka talan i District Court (motsvarande tingsrätt i Sverige) i den delstat som kvinnan har sin hemvist. Det gör du genom att upprätta och skicka in en petition (stämningsansökan) till domstolen. En för dig fördelaktig dom kan sedan ligga till grund för utmätning av kvinnans egendom för att täcka skulderna.

Som ett alternativ till att väcka talan i domstol, kan du spara tid genom att sälja din promissory note till en collection agency (motsvarande t.ex. Svea Ekonomi i Sverige). Överlåtelsen av din promissory note kan ske mot olika prestationer, t.ex. att en collection agency köper avtalet för ett något lägre belopp än 22 000 dollar för att täcka riskerna. Det senare alternativet rekommenderas om du vill få betalt snabbt och enkelt, men mot viss förlust.

Hör av dig om något är oklart i svaret.

Med vänlig hälsning,

Soroosh ParsaRådgivare