Längsta tiden för andrahandsuthyrning av bostadsrätt?

Hej! Jag och min pojkvän hyr en BR i andrahand av en man som bott och studerat/jobbat i London i snart tre år. Vi fick först tillstånd att bo här i ett år och har sedan fått en förlängning godkänd av BRF:en så vi har tillstånd att bo här t.o.m. i februari. Både vi och förstahandshyresgästen vill gärna att vi ska få hyra lägenheten längre (vi studerar på universitet och han planerar inte att flytta tillbaka så snart) men bostadsrättsföreningen vill inte låta oss hyra längre eftersom de bara tillåter andrahandsuthyrning i max 3 år för varje förstahandshyresgäst. Lägenheten har bara hyrts ut lagligt och med BRF:ens godkännande (till ett par innan oss och sedan oss, totalt 3 år den sista februari), vi har skött oss väl och förstahandshyresgästen har ingen möjlighet att bo i lägenheten i dagsläget. Vilka skäl har BRF:en för denna gräns för andrahandsuthyrning? Har den laglig grund, eller kan man få hyra lägenheten längre i andrahand om ägaren av lägenheten bor på annan ort (/land)? Var ska man i så fall vända sig och hur går man tillväga?

Tack på förhand, B

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med era frågor!

Eftersom det rör sig om andrahandsuthyrning av en bostadsrätt finns aktuella regler i bostadsrättslagen, i huvudsak 7 kap. 10-11 §§.

Andrahandsuthyrning.

Bostadsrättshavaren får upplåta sin lägenhet i andra hand, som huvudregel, endast om styrelsen för BRF ger sitt samtycke. Det finns dock undantag från kravet på samtycke men då krävs att bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och att föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Bostadsrättshavaren får då vända sig till hyresnämnden och ansöka om tillstånd för andrahandsuthyrning. Detta tillstånd ska begränsas till viss tid.

Ni kan ansöka om tillstånd här:

http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Bostadsratt/

Hyresnämnden.

Det kan vara så att hyresnämnden finner BRF maxtid om tre år för andrahandsuthyrning tillräcklig och därför ger avslag på en ansökan. Skälen för BRF att vägra er vidare möjlighet att hyra i andra hand kan vara att det kan bli problematiskt om ingen av bostadsrättshavarna faktiskt bor i sina lägenheter utan de endast hyr ut dessa i andrahand år efter år. För hyresnämnden blir det således en fråga om intresseavvägning mellan BRF intressen och bostadsrättshavarens.

Bostadsrättshavaren kan givetvis pröva att ansöka om tillstånd för andrahandsuthyrning hos hyresnämnden och sedan får ni avvakta deras beslut. Godkänner inte hyresnämnden uthyrningen är det beslutet från styrelsen för BRF som gäller.

Hoppas ni fått klarhet i er situation!

Vill ni ha hjälp med att medla med BRF kan ni kontakta vår telefonrådgivning på tel. 08-533 300 04 eller skicka ett mail till radgivning@lawline.se för att få ytterligare hjälp.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare