Lånat ut pengar som jag inte får tillbaka, hur går jag tillväga?

Hej!

Jag lånade ut 2500kr till en bekant som lovat att betala tillbaka. Jag har väntat på dessa pengar nu i en månad och datumet han lovade att betala tillbaka är nu passerat. Jag har både sms konversationer & Swish betalningar som styrker att jag har lånat ut dessa pengar samt sms konversationer där han skriver när han ska skicka dom. Vilket han nu inte har gjort.

Hur går jag tillväga för att få tillbaka pengarna när han inte svarar på mina meddelanden och inte ger tillbaka dom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan få hjälp av Kronofogden för att kräva tillbaka dina pengar. Det gör du genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. På Kronofogdens webbsida kan du hitta blanketten och all information i detalj om hur du ska gå tillväga. Länken hittar du här.

Du nämner i frågan att kravet avser pengar och att sista betalningsdatum passerat, varför du kan ansöka om betalningsföreläggandet. Viktigt att ha i åtanke är att kostnaden för att ansöka är 300 kronor men du kan begära ersättning för den i din ansökan. Personen kan då välja att betala. Om personen istället bestrider kravet får du välja om du vill gå vidare till domstol med ärendet. Personen kan även välja att inte svara alls och då beslutas om ett utslag. I länken ovan hittar du mer information om konsekvenserna och hur processen kan gå till beroende på hur den som är skyldig dig pengar väljer att agera och vad du har för handlingsalternativ. Under denna process och beroende på hur långt du är villig att driva saken kan det tillkomma ytterligare avgifter. Kronofogden försöker alltid att ta ut avgifterna från den svarande, men om detta inte är möjligt kommer du istället att få en faktura.

Mina råd till dig

Du nämner att det rör sig om en summa på 2500 kr. Med tanke på avgifterna och tiden du kan komma att lägga ner får du fundera på om du tycker att det är värt det, samt hur långt in i processen du är villig att gå. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Marina AlsayeghRådgivare