FrågaEKONOMIÖvrigt27/06/2019

Lån vid köp av bostadsrätt

Hej

Jag undrar om man kan stå på bolån men inte på lägenheten? Jag och min man(vi är gifta) ska köpa lägenhet vi står båda på lån men undrar om kan bara en står på lägenheten (om vi är överens)som ägare eller måste båda?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid köp av en bostadsrätt förvärvar man en andel i bostadsrättsföreningen. Som utgångspunkt är det därför bostadsföreningen som avgör vilka villkor som accepteras vid inträde. Dessa villkor ska vara nedskrivna i föreningens stadgar. Som köpare har man rätt till medlemsskap om villkoren har uppfyllda och föreningen skäligen bör godta en som bostadsrättsinnehavare (se, 3 § Bostadsrättslag).

Min rekommendation är därmed att läsa igenom föreningen stadgar och villkor. Det kan också vara lämpligt att göra en allmän förfrågan till föreningens styrelse. I övrigt finns det ingen rättslig bestämmelse som förhindrar att man väljer att dela på bolånet och enbart begära inträde för en låntagarna. Det viktiga i det avseende är att ni är överens och långivaren går med på lösningen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Om det skulle uppstå mer funderingar, eller om ni önskar skriva ett separat avtal för er överenskommelse är ni välkomna att boka in ett möte med en av våra jurister. Se mer här https://lawline.se/boka

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare