FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/02/2022

Lämplighetsbedömning vid vuxenadoption

Hej!

Jag har en vän på 25 år som nu är i processen att adopteras av sin styvmamma. Grejen är den att min vän och hennes styvmamma var inblandade med socialen när hon var barn då hennes styvmamma verbalt och fysiskt gjorde henne illa. De senaste åren har relationen varit lite svajande men den har varit bättre. Men nu undrar jag om detta kan göra att adoptionen nekas? Själv anser jag inte att hon ska få adoptera henne!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De aktuella reglerna finns i föräldrabalken (FB). Jag tolkar din fråga såsom du undrar ifall din kompis kan bli adopterad av hennes styvmamma.

Krav för att kunna adoptera vuxna barn

För att din kompis styvmamma ska kunna adoptera henne måste vissa krav vara uppfyllda. Det ska finnas en särskild anledning till adoptionen och dessutom ska adoptionen anses vara lämplig (4 kap. 4 § första stycket FB).

Med särskild anledning syftar lagstiftaren på två situationer. Det kan vara ifall styvmodern har uppfostrat personen som vill bli adopterad eller om adoptionen syftar till att bekräfta relationen mellan den vuxna och dennes styvmoder så att den motsvarar relationen mellan föräldrar och barn (4 kap. 4 § andra stycket FB). I detta fall tolkar jag det som att styvmodern har uppfostrat din kompis vilket skulle kunna betyda att den första situationen är uppfylld. Det är dock svårt att ge ett avgörande svar utifrån omständigheterna som finns i frågan.

Det andra kravet innebär att adoptionen måste anses vara lämplig. Detta avgörs utifrån flera olika omständigheter. Hänsyn tas till bland annat till styvmoderns personliga egenskaper och lämplighet som adoptivmor och behovet av adoptionen. Utan att säga något bestämt så finns det i lämplighetsbedömningen tillfälle att lägga vikt på styvmammans beteende gentemot din kompis under hennes uppväxt.

Sammanfattning

Det går inte att ge ett klart svar på din fråga. Dock behövs det både finnas en särskild anledning samt vara lämpligt för din kompis att bli adopterad. Denna bedömning kommer göras av en domstol och förmodligen kommer tidigare beteende från styvmamman spela in i domstolens slutgiltiga beslut.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare