lämplig associationsform för en teatergrupp

Hej! Vi är tre stycken grabbar som ska starta en teatergrupp tillsammans med ändamål att sätta upp teaterföreställningar samt göra lite mindre filmprojekt och vi undrar nu om det bästa för oss är att starta en ekonomisk förening tillsammans? Det viktigaste för oss är teaterprojekten går runt, att vi själv kan tjäna pengar skulle vara ett plus. Förutom att själva stå för kostnaderna tänkte vi försöka fixa ekonomiska medel genom sponsring av olika slag. Låter det rimligt med ekonomisk förening då?

Lawline svarar

Hej, och tack för er fråga!

En ekonomisk förening skulle som du säger passa era behov väl. Huvudsaken är att ni etablerar en juridisk person som kan fungera som bas för ert projekt. Jämfört med andra bolagsformer är ekonomisk förening den vanligast förekommande bland kulturella föreningar.

Ett alternativ som ni kanske vill överväga är att driva er teatergrupp som en s.k. idéell förening. Detta fordrar lite mer redovisningskunskaper hos de ansvariga, men kan ge stora fördelar när det handlar om beskattning. Kort sagt går en idéell förening ut på att ett t.ex. kulturellt intresse gynnas av föreningen, och att den inte drivs i vinstintresse. Detta leder till att man måste återinvestera en del av pengarna i föreningen, samt att man inte gärna kan ha föreningsarbetet som huvudsaklig inkomstkälla.

Reglerna kring idéella föreningar är inte helt lätta att få grepp om, då de till störst dels är baserade på praxis och liknelser med ekonomiska föreningar. Därför är det oftast lättast för en att göra en ekonomisk förening och därmed vara helt säker på att man sköter exempelvis fakturering och redovisning korrekt, än att lägga tid och energi för att lära sig driva en idéell förening korrekt.

Lycka till med ert projekt!

vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare