Läkarutskriven narkotika

Hej jag har en fråga och hoppas jag får ett konkret svar som vanligt

Diazepam alltså Stesolid/Valium är ett narkotikaklassat läkemedel. Om du får det av läkare och använder det så är det väl fortfarande narkotika?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Eftersom att ämnet (diazepam) är det att betrakta som narkotikaklassat oavsett om det är utskrivet av läkare eller ej. Däremot skiljer det sig åt i andra avseenden. Om du fått ett narkotikaklassat läkemedel utskrivet av en läkare är det tillåtet att bruka det och du döms t.ex. inte för narkotikabrott (jfr 1 § Narkotikastrafflagen). För att bli dömd för narkotikabrott krävs att man olovligen brukat narkotika. Att bruka narkotika som är utskrivet av läkare är inte olovligen varför straff ej blir aktuellt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare