FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/02/2019

Lagtolkning

Om man tex inte förstår vad ordet skyndsamt betyder från meningen 16kap 4§, vilka tre rättskällor kan man använda sig av?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Rättskälleläran är läran om vilka rättskällor som ska beaktas för att komma fram till vad som utgör gällande rätt. Vad som utgör rättskällor är lagtext, förarbeten, domstolarnas praxis och doktrin.

Tolkning av lagrum sker ofta med hjälp av olika juridiska lagtolkningsmetoder, förarbeten till lagen eller med hjälp av rättsfall från högsta domstolen. Det är lagrummet i sin helhet som måste undersökas för att finna svar på hur lagen ska tolkas. Exempel på lagtolkningsmetoder är objektiv lagtolkning och subjektiv lagtolkning

Med objektiv lagtolkning menas att lagens ordalydelse och uppbyggnad undersöks för att förstå hur lagen ska tillämpas i praktiken. Syftet med subjektiva lagtolkningsmetod är då istället att utreda hur lagstiftaren tänkt sig att lagen skulle tillämpas.

Vänligen,

Hanna MustafaRådgivare