FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/04/2016

Lägre straff än vad som är föreskrivet för mord

I brottsbalken för mord står det fängelse i minst 10år men det var någon som var 16år som fick fängelse i 4år så jag undrar om brottsbalken inte gäller när man är under 18?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer som du säger att straffskalan för mord är fängelse mellan 10 - 18 år eller livstid, 3:1 brottsbalken. Dock finns det en bestämmelse i 29:7 brottsbalken där det anges att om man var under 21 år när brottet begicks ska gärningsmannens ringa ålder beaktas vid straffmätningen. Domstolen får då också döma ut lindrigare straff än det som är föreskrivet. Det är därför som denna 16-åring fick 4 års fängelse istället för de föreskrivna 10.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare