Laglottsyrkande och jämkning

Är jämkning och laglottsyrkande samma sak?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag gör ett antagande att du menar jämkning i en arvsfråga eftersom du även pratar om laglottsyrkande. Detta regleras i ärvdabalken (ÄB )som du hittar här!

Detta blir en slags fråga om semantik och om begreppen är synonyma och kan användas växelvis eller inte.

Just ordet laglottsyrkande är inte ett juridiskt begrepp och finns alltså inte reglerad i lag. Detta innebär dock inte att du inte kan använda det! Skatteverket och andra myndigheter använder begreppet och verkar beskriva den typen av jämkning som finns i 7:3 ÄB. Alltså att det beskriver bröstarvingens krav på jämkning för att få ut sin laglott. I denna situation är laglottsyrkande och jämkning "samma sak".

Dock finns det andra typer av jämkning i arvssammanhang, exempelvis den som kan göras av en make för att få ut rätt summa enligt prisbasbeloppsregeln som finns föreskriven i 3:1 2 stycket ÄB. I detta sammanhang är inte jämkning och laglottsyrkande samma sak. Var försiktig med att använda ordet laglottsyrkande synonymt med jämkning då det inte skulle bli rätt i detta fall.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte så är du varmt välkommen att ställa en ny eller kontakta Lawlines jurister här

Vänliga hälsningar,

Jessica KhooRådgivare