Laglottsskydd om man är medborgare i Storbritannien

Hej!

Kan man avskriva sitt barn arvslott och arv om man är medborgare i Storbritannien och istället ge det till sina barnbarn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret skiljer beroende på var i Storbritannien du är medborgare.

England och Wales saknar obligatoriska skyddsregler för bröstarvingar (laglottsinstitut) vilket innebär att det råder full testationsfrihet. Du kan med andra ord upprätta ett testamente i vilket du gör dina barnbarn till enda arvtagare. Enligt skotsk lag gäller dock vissa regler som måste beaktas vid upprättandet av testamente, mest nämnvärt att barn inte kan uteslutas från sin arvsrätt. Detta medför att du genom ett testamente inte kan göra dina bröstarvingar helt arvlösa då de har rätt till en tredjedel av den avlidnas lösa egendom (arvslotten).

Storbritannien har inte tillträtt den nya arvsförordningen vilket innebär att så länge som du är medborgare i Storbritannien så är det detta som gäller, oavsett var du har din hemvist.

Vänligen

Johan TivéusRådgivare