Laglottsskydd och barnbarn

Hej!

Min farmor vill ha min hjälp att göra några bröstarvingar arvslösa. Bröstarvingarna är min bortgångna fasters barn, alltså mina kusiner. Jag har förstått att de inte kan bli helt arvslösa pga laglotten. Men hur kan jag hjälpa farmor att skriva testamentet så att det som hon efterlämnar sig går i huvudsak till mina övriga fastrar och far? Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer att när ett en person avlider så träder dennes barn i dennes ställe och tar emot ett eventuellt arv som kommer. Vad som inte stämmer i det du anger är att barnbarnen är laglottsskyddade, det är endast barnen till den avlidne som är laglottsskyddade (har lagligt skydd) och kan klandra ett testamente som utesluter dem. Alltså tillfaller endast laglottsskyddet ett barn gentemot dennes föräldrar och gäller inte barnbarn.

Alltså kan din farmor skriva sitt testamente och utelämna den bortgångna fasterns barn utan problem. De hade ärvt en andel om din farmor inte skriver något annat då de träder i sin mammas ställe. Din farmor kan välja att inte ge dem någonting och de kan inte göra något åt saken. För att utesluta fasterns barn behöver farmodern skriva med det i testamentet tydligt. Jag kan rekommendera att en jurist hjälper er med att skriva testamentet för att se till att det blir riktigt. Du kan boka tid hos Lawlines jurister här om du önskar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare