Laglottsrätten för särkullbarn

Hej, min mosters man har precis gått bort. De hade inga gemensamma barn men han hade 4 från tidigare äktenskap. Min moster äger 1/3 av huset och hennes man ägde 2/3. De har skrivit att min moster har rätt att bo kvar så länge hon lever eller tills hon väljer att sälja, och i då ärver hans barn 2/3.

Nu kräver de sin laglott. Är det då riktigt att de får 2/3 av husets värde minus lån och sen hälften av det som är kvar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Särkullbarn (som de kallas eftersom att mostern inte är deras mamma) har rätt att få ut åtminstone sin laglott direkt, 7 kapitlet 1 § ärvdabalken. Efter bodelningen är gjord så har de alltså rätt till åtminstonde hälften av sin pappas kvarlåtenskap. Beroende på hur stora tillgångar som din moster har kommer det antagligen innebära att hon kommer att få sälja huset. Försök att prata med dem se om det finns någon möjlighet att kompromissa.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare