Laglottens storlek och egendomsfördelning

Arvslott, laglott ?

Min far har gått bort. Han var gift (ej med min mor). Det finns inga gemensamma barn. Jag är min fars enda bröstarvinge. Testamente fanns med lydelsen "den som av oss överlever dens andra skall med fri förfoganderätt erhålla all den först avlidnas kvarlåtenskap". Jag har begärt min laglott (och har alltså inte rätt till efterarv)

Nu till konkret fråga: hur stor är min arvslott (varav hälften då utgör laglotten)?

Boets nettotillgångar ca 5 MSK, Min fars "skiftestillgångar" är på 2,5 MSEK. Vem ska få vad i arvsskiftet?

I Bankens förslag till arvsskifte får jag 0,7 MSEK. Är detta riktigt & rimligt ?

På förhand tack//

Lawline svarar

Arvslott = 100 % av din fars kvarlåtenskap.

Laglott = 50 % av din fars kvarlåtenskap.

Boets nettotillgångar = din fars och hans makas samlade förmögenhet.

Skiftestillgångar = din fars samlade förmögenhet.

Dubbelkolla så att skiftestillgångarna inte innefattar några skulder. Undersök också om dödsboet har haft kostnader som dras av från skiftestillgångarna, t.ex. kostnader för förvaltning och jurist. Om inga skulder finns så ska din laglott uppgå till hälften av hans förmögenhet, dvs. 1,25 MSEK. Vem som får vad bestäms av dödsbodelägarna, vilka verkar vara du och din fars fru. Om inget framgår av testamente, så har ni inte rätt till specifik egendom; ni har rätt till ett visst värde. Ni får själva föreslå fördelning. Hör gärna av dig till mig enligt kontaktuppgifter nedan om du upptäcker att 0,7 MSEK fortfarande inte stämmer efter eventuella avdrag.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare