Laglott vid testamente och särkullbarn

Mamma hade två barn sedan tidigare. Mor hade då ett hus.Mor o far gifte sig och jag kom till världen. Jag har fått min pappas tillgångar som han hade tidigare sparande och skogsfastighet . När jag läser testamente efter min fars bortgång så ger de båda bort hela huset till mina två halvsystrar . Kan de göra så eller kan jag kräva någon del i huset?

Jag borde väl ha någon del i huset?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om du har rätt till huset och eftersom det rör sig om arvsrätt kommer jag att använda mig av Ärvdabalken, ÄB, när jag besvarar din fråga.

Laglott

Som bröstarvinge har du alltid rätt till din laglott vilket är halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Säg att du är den enda bröstarvingen och dina föräldrar inte har särkullbarn, då skulle din laglott vara ½ av kvarlåtenskapen. I ditt fall är det tre bröstarvingar som har rätt till laglott från din mamma. Däremot blir du den enda som har rätt till laglott från din pappa om han bara hade dig som barn.

Föräldrar har laglig rätt att fritt testamentera kring egendomen så länge bröstarvingarna får sin laglott. Som bröstarvinge kan man inte kräva att man får viss storts egendom eller arvet i rena pengar etc. Det innebär att du inte kan kräva att få ta del av huset när arvet faller. Det du kan kräva är din laglott från båda föräldrarna, vilket beräknas på det sätt jag sa tidigare. Vad du behöver veta är alltså värdet av kvarlåtenskapen från din mamma och sen kvarlåtenskapen från din pappa, för i ditt fall är det viktigt att de ses separat då det finns särkullbarn inblandade. Om du genom arvet får ut din laglott från dina föräldrar på annat håll än genom huset ska testatorernas vilja, dina föräldrars, respekteras.

Sammanfattning

Du kan bara kräva del i huset om du inte får ut din laglott genom kvarlåtenskapen som tillfaller dig. Får du inte ut laglotten och man måste se till huset kan särkullbarnen ena ersätta dig i form av pengar och kan de inte göra det blir du delägare till huset.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare