Laglott vid testamente

Hej! Jag har en fundering. Min pappas syster har gått bort. Hon har inga egna barn. Jag är den enda bröstarvingen då jag är dotter till hennes bror. Nu vid bouppteckning har hon skänkt alla tillgångar till Cancerfonden och resterande till en man som var kusin med hennes mor, samt en kvinna som är ett kusin barn. Känns konstigt att jag inte fått ta del av detta arv, har dom rätt att göra såhär?

Med vänlig hälsning,

Märta Brantgård

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I detta fallet blir Ärvdabalken tillämplig, som hädanefter förkortas ÄB. En bröstarvinge är barn till arvlåtaren, vilket följer av 2 kap 1§ ÄB. Detta betyder att du inte är din fasters bröstarvinge. Enligt 7 kap 1§ ÄB har bröstarvingar rätt till en laglott, vilken är hälften av arvslotten (egendomen som den avlidne har). Eftersom du inte är bröstarvinge till din faster, har du inte rätt att kräva en laglott från din faster. Det betyder alltså att din faster har rätt att ge bort sin egendom som hon vill genom ett testamente.

Med vänliga hälsningar

Julia EkerotRådgivare