Laglott och testamente

Hej,

Jag och min sambo har startat ett företag tillsammans. Vi vill ärva varandras andel om någon av oss går bort, men han har barn från en tidigare relation. I dagsläget äger jag 100% av aktierna, men jag planerar att överlåta 50% till honom. Är det möjligt att ärva varandras andel i bolaget trots särkullbarn? Hur skulle ni råda oss att göra i detta läge?

Lawline svarar

Hej och tack för du valt Lawline med din fråga!

Som Sambos måste ni upprätta ett testamente för att ni ska kunna ärva. Ni har full förfogelse över pengarna/aktier och du har rätt till att tilldela din sambo alla aktier vid ditt dödsfall, 9:1 ÄB Dock har vi i Sverige en s.k laglottsregel. Det innebär att barn alltid har rätt till 50% av sitt arv 7:1 ÄB.

Denna regel skulle kunna hindra er ide om att din sambo kommer överta alla aktier ifall det inte finns annan egendom som kan täcka laglotten. Denna regel gäller såklart endast om du har ett barn som kan ärva.

Jakob WestlingRådgivare