Laglott och jämkning

Jag har en släkting vars pappa gick bort när han var 21 år.Hans mamma o pappa var inte gifta o han var enda barnet. Alltså är han ensam arvtagare. När bouppteckningen var klar där det står att han ska ärva 1/2 bostadsrätten som var värderad till 2,6 miljoner. 1.3 miljoner minus de skulder som fanns så blev det 932.000 kr. Ett par månader senare efter att bodelningen var klar så skriver det över lägenheten på mamman som säljer lägenheten och tar alla pengar, sonen har inte fått något arv efter sin pappa. Inte ens sin laglott. Kan han kräva att få en del av pengarna från lägenheten?

Det fanns en del smycken som tillhörde pappan, de är också borta.

Bilen såldes och mamman tog hälften av pengarna även om bilen var pappans.

Jag kan tycka att det är märkligt att sonen inte fått något efter sin pappas bortgång trots att han är ensam arvinge.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med era frågor.

Situationen du beskriver kan bara ha skett om det funnits ett testamente.

För att göra gällande sin laglott behöver arvingar påkalla jämkning av testamentet. För att detta ska ske måste man göra det inom 6 månader från att testamentet delgivits arvingar(7 kap 3 § Ärvdablaken). Jag rekommenderar att ni snabbt tar kontakt med en familjerättsjurist.

Därefter kommer det att ske en rättsprocess genom vilken arvet omfördelas så att sonen får åtminstone hälften av arvet(7 kap 1 § Ärvdabalken). Arvingar som har laglott kan inte mot sin vilja fråntvingas den.

Jag hoppas det löser sig för er,

Med vänlig hälsning

Adam NovakRådgivare