Laglott och förskott på arv

Hej.

Har en fundering.

I ett testamente står att föräldrar önskar att särkullsbarn väntar med sin laglott till båda är borta.

Nu tar särkullsbarnet ut sin laglott, vilket han har rätt till.

Frågan : måste det i testamentet stå att i det fall laglott betalts ut , detta ska utgöra förskott på arv eller blir det automatiskt avräknat som förskott när resten senare skall fördelas.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga!

Bestämmelser om förskott på arv finns i ärvdabalken (ÄB) Som du mycket korrekt poängterar har särkullbarnet rätt till att ta ut det som kallas för laglott (ÄB 7 kap. 1 §). Laglotten utgör hälften av arvslotten.

Som huvudregel ska gåvor och motsvarande bidrag som en arvlåtare gett en bröstarvinge presumeras utgöra förskott på arv (ÄB 6 kap. 1 §). Denna presumtion kan brytas om det framgår eller situationen tyder på att gåvorna och bidragen inte var tänkta att utgöra förskott på arv, exempelvis genom att man skrivit "ej förskott på arv" i ett gåvobrev. Laglotten som särkullbarnet tar ut avräknas alltså automatiskt.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterliga frågor.

Vänligen,

Hanna MustafaRådgivare