FrågaSKATTERÄTTArvsskatt29/02/2020

Laglott och arvsskatt

Hej. Min man har krävt ut sin laglott efter sin far (då han hade uteslutit honom i sitt testamente). Nu när arvskiftet gått igenom visar det sig att makan till min mans pappa har "köpt" ut min man så han får ut sin laglott. Men nu så det att det är "brukligt" att han betalar 25% skatt. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Allmänt om jämkning av laglott

För att få ut sin laglott kan en bröstarvinge påkalla jämkning i testamente, precis som du beskriver att din man har gjort. Begäran om jämkning brukar meddelas i samband med bouppteckningen, där anspråket därefter antecknas i bouppteckningen. För att få laglotten tilldelad sig räcker det att man begär jämkning inom sex månader efter det man erhöll del av testamentet. Det behövs varken göras någon särskild prövning eller väcka talan i domstol.

Din fråga
Om jag förstår frågan rätt har din man begärt jämkning av sin lagstadgade laglott och jag antar att du med uttrycket "köpt ut" din man menar att han har erhållit sin laglott. Din mans fars maka har därefter hävdat att 25% skatt ska betalas för laglotten.

Denna fråga kan besvaras väldigt konkret: Sedan den 1 januari 2005 har vi ingen arvsskatt i Sverige. Påståendet om att din man ska betala 25% skatt för laglotten stämmer således inte!

Jag hoppas att du fick din fråga besvarad. Har du fler frågor kan du ställa dem här.

Vänligen,

Egzon KalludraRådgivare