Laglott eller legat - vad går först?

Hej!

När min far dog i höstas ville han att hans sambo skulle erhålla 50 000:- i arv. Min syster och jag får varsin laglott. Resten ska mina två barn ärva enligt hans testamente. Låt oss nu säga att totala värdet från arvet är 1 000 000. Går då 250 000 till mig och min syster vardera och från de 500 000 som finns kvar utanför laglotten till sambon och mina barn? Dvs 225 000 till mina resp barn och 50 000 till sambon. Eller dras legatet till sambon av först? Dvs 1 000 000 minus 50 0000. 950 000 delat på 4 blir då 237 500 per mig, syster och mina två barn. Vilket alternativ är rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra för bestämmelserna kring vem som ärver först och sedan förklara hur arvet kommer fördelas ifall det rör sig om 1 000 000 kr. På slutet kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om ett arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Vem ärver först?

Både du och din syster är bröstarvingar till din far vilket innebär att ni har rätt att få ut varsin laglott, se ÄB 7 kap. 1 §. Laglotten utgör hälften av vad ni hade fått om det inte hade funnits något testamente, se ÄB 7 kap. 1 § och 2 kap 1 §. Efter att ni båda fått ut varsin laglott fördelas resten av arvet utifrån er fars testamente.

Kom ihåg att om det inte står inskrivet i testamentet att du och din syster ska få varsin laglott så måste ni påkalla jämkning i testamentet för att få ut er laglott, se ÄB 7 kap. 3 §. Jämkningen måste göras inom 6 månader från att ni delgavs testamentet, se ÄB 7 kap. 3 § 3 st.

Hur fördelas arvet om det rör sig om 1 000 000 kr?

Om arvet är på 1 000 000 kr har du och din syster rätt till varsin laglott, d.v.s. 250 000 kr (1/4) var. Efter att du och din syster fått 250 000 kr ska din fars sambo få 50 000 kr i enlighet med testamentet. Sedan ska resterande summa delas upp mellan dina två barn vilket då blir 225 000 kr till vardera barn.

Sammanfattning

Du och din syster har båda rätt till varsin laglott vilket är en 1/4 av arvet, förutsatt att er far inte hade fler barn. Kom dock ihåg att ni kan behöva påkalla jämkning av testamentet för att få ut er laglott. Om arvet är på 1 000 000 kr kommer alltså du och din syster få 250 000 kr var. Sedan kommer din fars sambo få 50 000 och dina två barn 225 000 kr var.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare