Laglott, begravninskostnader och testamente vid hustrus bortgång

Min hustrus och mina tillgångar är cirka 2000000.Hon äger 2/5 delar och jag 3/5 delar. Hon har skrivit ett tillägg i vårt testamente där hennes sonson skall direkt få 100000 vid hennes död.Jag har ej undertecknat detta tillägg Hon har en son i ett tidigare äktenskap.Skall legatet tas ur hennes tillgångar och skall kostnader för begravningen tas ur hennes tillgångar. Kommer det som blir kvar efter legat-och begravningskostnader att utgöra laglotten? Bodelning utförd ,men ej arvskiftet kan legatet utbetalas före laglotten?

Tacksam för snabbt svar.

Åke Åström

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom ni är gifta så skulle du som huvudregel ärvt hela hennes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, undantag från huvudregeln är testamenten och särkullsbarn, 3:1 Ärvdabalken (1958:637). Jag tolkar din fråga som att hon har ett särkullsbarn vars barn hon testamenterat 1 000 000 kronor som hennes kvarlåtenskap ej har täckning för och som du ej heller gått med på.

Eftersom det är hennes testamente och det är ensidigt (dina tillgångar är inte inblandade) så ska legatet tas ur hennes kvarlåtenskap, vilket även begravningskostnader ska.

Laglotten utgör hälften av arvslotten (7:1 Ärvdabalken). Vilket betyder att om hon endast har ett barn så är barnets arvslott 100 % av kvarlåtenskapen, och laglotten 50 %. Skulle hon haft två barn så blir vardera barns laglott 25 % osv... Man kan helt enkelt inte göra sina barn arvlösa i Sverige som laglotten gör uttryck för. Särkullsbarn har rätt att få ut sin laglott omedelbart samt så går laglotten före testamenten, 3 § Ärvdabalken. Alltså går hennes barns laglott före testamentet till hennes barnbarn.

Jag förstår det som att hennes kvarlåtenskap kommer hamna på ca 800 000 kr. Av detta har hennes barn rätt till sin laglott på 50 % ifall barnet är ett ensambarn, alltså 400 000 kr. Sedan har hon upprättat ett testamente om 1000 000 kr till sitt barnbarn. Eftersom endast 400 000 kr finns kvar så kommer barnbarnet få dem. I regel ska dödsboet betala begravningskostnader som även de måste räknas in och som är högt prioriterade.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare