FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/12/2018

Läggs rättegången ner om svaranden undviker att delta i den?

Hej,

Jag har blivit stämd av en hyresgäst jag hade för ockerhyra. Vad händer om jag totalt ignorerar delgivningen, rättegången, samtal, mail etc. Om dem inte kan få tag i mig via jobb, bostad etc. Detta är endast en stämning, hur lång tid brukar det ta innan det läggs ner? Jag kan ju inte bli efterlyst eftersom jag inte tagit del av informationen om rättegången. Och jag bor för tillfället inte i Sverige.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har blivit stämd i ett tvistemål (42 kap. 5 § rättegångsbalken). Detta innebär att en förberedelse i målet ska äga rum och att du där ska avge svaromål, dvs. din inställning till stämningen (42 kap. 6-9 §§ rättegångsbalken).

Notera att du som svarande kan föreläggas att skriftligt avge svaromål vid påföljd att tredskodom annars kan komma att meddelas mot dig (42 kap. 11 § första stycket rättegångsbalken). En sådan dom kan även meddelas mot dig om du vägrar att inställa dig till ett sammanträde i domstol (42 kap. 12 § rättegångsbalken). Tredskodom innebär att tvisten avgörs helt enligt kärandens yrkanden - t.ex. om käranden i detta fall yrkat på en viss summa pga. återbetalning av överhyra, innebär en tredskodom att han/hon kommer att få just denna summa (se 44 kap. 2, 7 a och 8 § andra stycket rättegångsbalken).

Då käranden yrkat betalning, är en tredskodom exigibel. Detta innebär att käranden kan vända sig till Kronofogden för att få domen verkställd genom utmätning (se 3 kap. 1 § p. 1 samt 5 § p. 2 utsökningsbalken).

Sammanfattningsvis läggs ett mål inte ner bara för att svaranden vägrar att delta i rättegången. När delgivning skett i sedvanlig ordning, utgår man i regel från att svaranden tagit del av stämningen, särskilt om flera delgivningsförsök görs. Ett säkrare råd till dig är därmed att delta i rättegången och dess utfall, så att du inte riskerar en tredskodom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare