Att lägga upp bilder på internet

Hej! Jag undrar om man behöver TILLÅTELSE av företag t.ex. H&M för att visa en bild på deras produkt på sin hemsida med en länk. Alltså när man trycker på bilden kommer man sedan till produkten på deras hemsida. Ps: Om man behöver tillåtelse hur är det då med folk som lägger upp bilder på sina blogg på en produkt, får de egentligen inte göra det? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det här är en fråga som rör upphovsrätt. Den som har tagit en bild har nämligen upphovsrätten till denna, vilket bland annat innebär att man som upphovsman har exklusiv rätt att tillgängliggöra bilden för allmänheten (enligt 2 § stycke 1 och 3 i upphovsrättslagen). Denna rätt inkluderar exempelvis att lägga upp bilden på internet. Alltså gör man sig skyldig till upphovsrättsintrång om man lägger upp en bild på sin hemsida/blogg utan upphovsmannens tillstånd. Vad gäller just bilder på produkter är det sannolikt så att fotografen som tagit bilden har överlåtit sin upphovsrätt (se 27 §) till företaget i fråga, och i så fall är det dem man måste fråga om tillstånd.

Som du säger är det rätt vanligt att man lägger upp bilder på hemsidor utan upphovsmannens tillstånd, men det är alltså egentligen inte tillåtet enligt upphovsrättslagen.

Det ska påpekas att det i allmänhet inte i sig finns något hinder mot att länka  till ett företags hemsida/produkt, det är just att göra en upphovsrättssskyddad bild tillgänglig för allmänheten (genom att t.ex. lägga upp bilden på sin blogg) som inte är tillåtet utan upphovsmannens tillåtelse.

Upphovsrättslagen hittar du https://lagen.nu/1960:729.

Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare