FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/02/2014

Kvarsittningsrätt

Hej, jag och min fru ska separera. Vi har 2 gemensamma barn, 10 och 12 år gamla. Vi bor sedan 2013-03-01 i en hyresrätt. När vi flyttade dit så stod vi båda 2 på kontraktet. Nu vid årsskiftet 2013-2014 var min blivande ex.fru och sa upp sitt kontrakt på lägenheten varefter jag fick en kallelse till hyresvärden och fick skriva på ett nytt kontrakt där jag stod som ensam hyrestagare. Jag kunde inte tolka ovan på annat sätt än att hon inte avsåg att göra anspråk på lägenheten och bo kvar. Nu har hon däremot sagt att det på intet sätt är klart och att hon visst kan komma att göra anspråk på "kvarsittningsrätt" eller likn. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej Magnus!

Er ansökan om äktenskapsskillnad (skilsmässa) kommer följas av en betänketid om 6 mån i och med att ni har barn under 16 år. Efter att betänketiden löpt ut kan äktenskapet upplösas och makarnas egendom ska vid detta tillfälle fördelas genom bodelning.

I väntan på att en bodelning ska ske kan frågan om vem som ska bo kvar i bostaden uppkomma. Dels är det en fråga om vem som ska bo kvar tills dess att bodelning skett och dels en fråga om vem som ska överta lägenheten efter bodelningen. Beslut om kvarsittning är med andra ord tillfälligt i avvaktan på att bodelning sker. Det är vid bodelningen som frågan om vem som får bo kvar avgörs permanent.

För det fall ni inte kan komma överens kan den part som önskar bo kvar i bostaden ansöka om kvarsittningsrätt hos tingsrätten. Det spelar ingen roll vem som är ägare till bostaden eller står för hyreskontraktet. Tingsrätten ser till vem som har störst behov av bostaden. Omständigheter som är av betydelse i detta fall är bland annat vem barnen ska bo med, ekonomisk situation och vem som lättast kan skaffa sig en ny bostad. Som nämndes ovan är beslut om kvarsittningsrätt tillfälligt, frågan avgörs slutligen i samband med bodelning. Ungefär samma behovsprövning görs här med.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om det är något mer du undrar över.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare