Kvarsitta i oskiftat bo

Hej!

Vi är tre systrar. Vår mamma är död och vår pappa är omgift. Pappa och nya frun har äktenskapsförord och i äktenskapet förekommer till ingen del giftorättsgods. Pappa har testamenterat att i hans frånfälle ska all hans kvarlåtenskap tillfalla oss tre systrar med full äganderätt och till lika fördelning oss emellan.

Nu har pappa drabbats av Alzheimers sjukdom och blir sämre och sämre. Man kan inte längre säga att han är vid sunt och fullt förstånd. Hans fru sköter honom hemma. Men vi ser att han inom en rätt snar framtid kommer behöva ett annat boende. De bor nu i en bostadsrättslägenhet som pappa äger.

Vi vill att hans fru ska kunna bo kvar i lägenheten även vid pappas frånfälle. I nuläget har han testamenterat allt till oss, vilket gör hennes framtida boende väldigt otryggt. Vår undran är - hur kan vi trygga henne så att hon kan bo kvar även när inte pappa finns? Kan vi skriva ett dokument att tillägga hans testamente där vi tydliggör att vi inte gör anspråk på lägenheten? Vad behöver finnas med i ett sådant dokument i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om arv finner du i Ärvdabalken.

Den efterlevande maken alltid rätt att få ut ett värde motsvarande fyra gånger basbeloppet (ca 160.000) trots föreliggande testamente eller särkullbarn. Dock räcker i många fall detta inte till att behålla en bostadsrätt. Särkullbarn har då möjlighet att enligt3 kap. 9 § Ärvdabalken välja att avstå från sitt arv från den först avlidne till förmån för den efterlevande maken så att hon kan kvarsitta i oskiftat bo. Det innebär då att ni väljer att inte ta ut ert arv direkt utan väntar tills även den efterlevande maken har avlidit och först då får ut ert arv. Den efterlevande maken kan således bo kvar i lägenheten utan att den behöver säljas för att lösa ut era arvslotter.

Hoppas detta gett svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Amanda LidbergRådgivare