FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal15/06/2018

Kvarglömd egendom i samband med fastighetsköp

Hej!

Vi har precis köpt ett hus och säljaren hade kvar ett par saker så som traktor, redskap och släp.

På tillträdelsedagen skickades ett mail ang att säljaren då hade 10 kalenderdagar på sig att hämta sina saker.

Nu har dag 12 passerat.

I köpekontraktet stog det paragraf 11 städning och kvar glömda saker.

Om säljaren inte plockat bort sina saker inom 10 kalenderdagar så skulle köparen forsla bort dom och fakturera säljaren eller behålla sakerna.

Tanken är den att traktorn, redskapen och släpet skulle jag vilja behålla.

Hur går man vidare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sådan egendom som maskiner, redskap och släp fastighetstillbehör och skulle inte automatiskt ingå i fastighetsköpet enligt 2 kap 1 § Jordabalken. Eftersom ni specifikt avtalat om vad som ska hända med kvarglömd egendom, kan ni dock i detta fall ha rätt att behålla i traktorn, redskapen och släpet.

Eftersom det av köpeavtalet framgår att de saker som har lämnats kvar antingen ska forslas bort eller tillfalla köparen utgör detta avtalsinnehåll. Utgångspunkten för avtal är att dessa ska hållas av parterna. Detta innebär att eftersom säljaren inte hämtat sina saker inom utsatt tid, tillfaller traktorn, redskapen och släpet er i enlighet med vad som avtalats. För att undgå framtida tvister kan det vara bra att meddela säljaren om att ni ämnar behålla sakerna eftersom han inte plockat bort dem.

Vänligen,

Ellen Hägerström

Ellen HägerströmRådgivare