Kund kräver oskälig ersättning

Hej,

Jag är egen företagare. En av mina anställda tappade bort kundens nycklar till en objekt. Kunden nu kräver en ersättning, men inte så att vi ska betala för bytte av det gamla systemet (nyckel och lås), utan till ett helt annat uppgraderat system. Jag tycker att det är fel, och att vi ska inte stå för uppgraderingar av låssystemet utan att vi ska stå för kostnaden för att bytta ut det befintliga systemet. Vad är rätt? Kundens förklaring är att det gamla systemet "finns inte längre", vilket är jag tveksam på. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Till att börja med så utgår jag ifrån att det är ett konsumentförhållande eftersom du skriver "kund" och inte har skrivit att det är ett annat företag, samt att "objektet" är något som har med ert avtalsförhållande att göra. Vidare verkar det som utifrån din fråga att de har att göra med en tjänst som ni har utfört för kunden där din anställda har tappat bort nyckeln. I den här situationen så är konsumenten skyddad av lagstiftningen så till vida att lagen alltid tillämpas till fördel för konsumenten.

Enligt Konsumenttjänstlag (1985:716), KtjL, 20 § har konsumenten rätt att kräva avhjälpande av felet, vilket ni redan verkar ha kommit fram till, men vad som är viktigt är att avhjälpandet av felet inte är oskäligt för dig som som företagare. Innebärande att avhjälpande inte får innebära olägenheter eller kostnader som är orimligt stora för dig i förhållande till vad felet betyder för kunden, se här: https://lagen.nu/1985:716

Det föreligger en skyldighet för dig att avhjälpa fel eller skada som orsakats av ditt företag och ni är alltid skyldiga att ersätta den skadan som uppkommit, även på annan egendom är själva varan, KtjL 30 §, 3 stycket. Du är enligt lag skyldig att ersätta skada som uppkommit på grund av försummelse (din anställda tappar bort nyckeln), KtjL 32 §, men igen så ska ersättningen inte vara oskälig. Skadeståndet, eller åtgärden, ska motsvara de förlusterna och kostnaderna som konsumenten har haft.

Hävdar konsumenten att det gamla systemet inte finns längre, men du tror att det inte stämmer, så rekommenderar jag dig att undersöka huruvida det ligger någon sanning i det påståendet eller inte. Om systemet inte längre finns så är en rekommendation att ersätta konsumenten med det systemet som ligger närmast i pris och kvalitet. Exakt detaljerad ersättning i det här fallet kräver vidare konsultation med en jurist, vilket vi kan erbjuda i våra betaltjänster om du bokar tid med en jurist.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare