Kronofogdes utmätningsbefogenhet.

Min son har skulder hos kronofogden hans fd sambo parkerade sin bil på hans tomt för att han skulle sälja den. Nu har kronofogden bestämt att ta bilen i beslag för hans skulder. Tidigare tog kronofogden fd sambons (ej skuldsatt) båt och båtvagn som stod på hans tomt under vintern för att slippa hyra plats som kostar. Är detta möjligt jag anser det är stöld. Bilen var inlämnad på bilverkstad för felsökning min son fick låna mitt bankkort för att betala med. Nu anser kronofogden att bilen är min sons efter som han betalat felsökningen med mitt kort.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack att du valde Lawline med din fråga

Din fråga relaterar till kronofogdens utmätningsmöjligheter. Dessa regleras främst i utsökningsbalken fjärde kapitel. 4:17-4:22 reglerar just utmätning i förhållande till tredje man. I detta fall är fd sambon den tredje mannen.

4:18 UB föreskriver att all egendom som påhittas i gäldenärens (din son) besittning kommer presumeras ägas av honom. Regeln ställer upp en presumtion om ägarskap till allt som finns i gäldenärens besittning. Denna presumtion bryts om det framgår att gäldenären inte är ägare till bilen/båten.

Om Fd sambo vill återhämta egendomen måste hen visa tydligt att egendomen är hens. Detta kan göras genom att påvisa att bilen är inskriven på en annan person.

Jakob WestlingRådgivare