Kronofogdens rätt att utmäta arv

Kronofogden tar en del av min pension, vad händer när jag får ett arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller frågor som rör utmätning blir utsökningsbalken aktuell.

Kronofogden har rätt att utmäta egendom som tillhör gäldenären, 4 kap. 2 § utsökningsbalken. Begreppet egendom inkluderar arv. Som huvudregel gäller på så vis att Kronofogden har rätt att utmäta ett arv som en person får.

Från denna huvudregel finns dock undantag. Om det till exempel i ett testamente framgår att arvet inte får bli föremål för utmätning så har kronofogden ingen rätt att utmäta arvet.

Sammanfattningsvis har Kronofogden som huvudregel alltså en rätt att utmäta ett arv som du får.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare