Kronofogden vill utmäta avställd personbil som står hos släktingar, vad gäller?

Kronofogden vill utmäta personbil.

Bilen är avställd

Förvaras i garage hos släktingar.

Vad gäller?

Spelar det ngn roll om den är avställd eller ej?

Finns någon påföljd för de som äger garaget?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Kan bilen ändå utmätas trots avställning?

Först och främst måste kronofogden visa att bilen tillhör personen (jag antar i detta fall att det är du som är personen) som de vill utmäta egendom av, 4:17 utsökningsbalken (UB).

Att du avställt bilen innebär att du inte får använda den annat än att köra till och från besiktning. Det innebär i positiv bemärkelse att du slipper att betala fordonsskatt och trafikförsäkring för bilen.

Trots avställningen är bilen egendom som tillhör dig (exempelvis kan detta visas via köpekontrakt och registrering i vägtrafikregistret trots att den inte finns hos dig utan i släktings garage) och som har ett värde. Att du ställt av bilen bör tyda på att du på sätt och vis visat att du inte är i behov av bilen och kan avstå den och bör således inte omfattas av undantag från utmätning i 5:1 UB. Detta ger indikation för kronofogden att de kommer att kunna utmäta egendomen.

Slutligen måste värdet på bilen täcka fordran som den utmäts för och ge ett överskott som gör utmätningen försvarlig, 4:3 UB. Jag har inte omständigheter att bedöma om detta skulle vara försvarligt men om du vet att bilens värde långt understiger din skuld kan bilen inte tänkas vara utmätbar.

Påverkar detta garageägare?

Detta påverkar inte garageägare såtillvida ni inte är sammanboende och bilen inte kan visas tillhöra dem istället för dig (jämför omständigheterna i 4:18 och 20 UB). Eftersom det inte verkar vara fallet här kommer jag inte att utreda detta vidare.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga. Behöver du mer hjälp är du välkommen att ställa en ny fråga eller kontakta en av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare