Krävs svenskt medborgarskap för att äga en bostadsrätt i Sverige?

Jag har bott i Sverige i många år och köpte därför en bostadsrätt. Jag flyttade sedan tillbaka till Danmark och ska nu fråga om jag fortfarande kan äga en bostadsrätt trots att jag inte längre bor i Sverige och inte heller är svensk medborgare. Mitt ex -maken bor nu i lägenheten och han är också delägare?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Glädjande nyheter. Det finns inga lagliga hinder mot att du, som icke svensk medborgare, äger en bostadsrätt i Sverige. Bostadsrättslagen hindrar dessutom en bostadsrättsförening från att kräva ett visst medborgarskap som förutsättning för att få bli medlem (2 kap. 2 § första punkten bostadsrättslagen). Det behövs varken svenskt medborgarskap eller svenskt personnummer. Att din ex-make är delägare och bor i lägenheten förändrar inte svaret.

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare