Krävs skriftligt avtal vid köp av tjänst?
Jag och min sambo ska renovera vår lägenhet. Byggföretaget vi valt verkar nu inte kunna börja inom den tid vi hade hoppats och undrar därför om det går att häva avtalet.
Offerten är endast påskriven av mig då min sambo är bortrest och skulle skrivit på när han kommer hem. På offerten är det min sambos namn som står som "beställare", inte mitt. Är avtalet då bindande fast att min sambo ej skrivit på? Avtalet är uppbyggt så att ägare 1 och ägare 2 ska signa och skriva ägaruppgifter på varsitt blad.
Lawline svarar
Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag kommer att dela upp svaret i två delar: dels om avtalet är giltigt, dels om hävningsrätt föreligger på grund av dröjsmål på näringsidkarens sida.
Avtalets giltighet
Huruvida det krävs en signatur från din sambo för att avtalet ska vara giltigt beror på vilken typ av avtal det är. Köp av tjänst, som din fråga gäller, kräver ingen särskild form. Eftersom att även muntliga avtal är giltiga i svensk rätt krävs det i regel inte en signatur för att ett skriftligt avtal ska vara giltigt (1 § avtalslagen).
Har du och din sambo accepterat näringsidkarens anbud gällande renovering muntligt är denna accept bindande, trots att han inte signerat avtalet.
Av frågan framgår det att det är er lägenhet som ska renoveras. Jag tolkar detta som att ni äger lägenheten tillsammans, varpå lagen om samäganderätt är tillämplig (1 § samäganderättslagen). Enligt denna lag krävs det samtliga delägares samtycke för att vidta åtgärder i fastigheten (2 § samäganderättslagen). Har din sambo inte accepterat anbudet gällande renovering muntligt, har ett bindande avtal inte kommit till stånd.
Hävningsrätt på grund av dröjsmål
Om ett bindande avtal anses föreligga finns det eventuellt en möjlighet för er att häva avtalet på grund av dröjsmål på näringsidkarens sida. Din fråga rör köp av en tjänst som en företagare åtagit sig att utföra. Då det i frågan framgår att det är er lägenhet som ska renoveras, utgår jag från att ni handlar i egenskap av konsument vilket gör konsumenttjänstlagen tillämplig (1 § konsumenttjänstlagen).
Om ni har avtalat om tiden och tjänsten inte påbörjas inom överenskommen tid föreligger dröjsmål på företagarens sida (24 § andra stycket KtjL). När dröjsmål föreligger kan olika åtgärder vidtas av konsumenten, där ni bland annat har rätt om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för er (29 § KtjL). Vad som utgör väsentlig betydelse finns det dock inget exakt svar på, men det ska i första hand tas hänsyn till hur dröjsmålet påverkar er som konsumenter.
Hoppas att det var svar på er fråga.