Krävs serveringstillstånd för alkohol på bröllop?

Vad gäller om man är i en lokal där restaurangen som äger lokalen har tillstånd men inte har en bar i direkt anslutning. Får ett t.ex. bröllop ur juridiskt perspektiv ordna med egen dryck då om restaurangen är ok med det förfarandet?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För servering av alkoholdrycker krävs serveringstillstånd från kommunen där serveringsstället är beläget (8 kap. 1 § alkohollagen). Serveringstillstånd krävs dock inte om: (8 kap. 1a § alkohollagen)
-Serveringen avser ett enstaka tillfälle för bestämda personer,
-Serveringen sker utan vinstintresse och utan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
-Serveringen äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Ett bröllop med i förväg bestämda gäster utan vinstintresse eller yrkesmässig försäljning innebär således att serveringstillstånd inte krävs. Under förutsättning att ni följer ovanstående kriterier är det tillåtet att ordna med egen dryck till bröllopet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare