Krävs det svenskt medborgarskap för att äga en bostadsrätt?

Kan en asylsökande afgan äga en bostadsrätt i Sverige och också ev sälja densamma om han tex inte får uppehållstillstånd eller medborgarskap i Sverige?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar om det krävs svenskt medborgarskap för att köpa och/eller sälja en bostadsrätt i Sverige. Regler om bostadsrätter finns i bostadsrättslagen (1991:614). Jag kommer därför, bland annat, att utgå från denna i mitt svar.

Krav vid upplåtelse av bostadsrätt

I Sverige får upplåtelse av en bostadsrätt endast ske till den som är medlem i den bostadsrättsförening till vilken bostadsrätten tillhör (1 kap. 3 § bostadsrättslagen (1991:614)). Huruvida en viss person ska antas som medlem i en bostadsrättsförening avgörs av den aktuella föreningens styrelse med iakttagande av de villkor för medlemskap som har angetts i föreningens stadgar (2 kap. 1 § bostadsrättslagen (1991:614)).

En bostadsrättsförening kan, emellertid, inte ställa upp vilka krav för medlemskap som helst i sina stadgar. Exempelvis är ett stadgevillkor för medlemskap utan verkan om det uppställer krav på visst medborgarskap eller viss inkomst eller förmögenhet som förutsättning för inträde i föreningen (2 kap. 2 § första punkten bostadsrättslagen (1991:614)). En bostadsrättsförening kan, således, inte kräva att en prospektiv medlem har svenskt medborgarskap. Faktum är att "det i svensk lagstiftning inte finns något förbud för utlänningar eller krav på myndighets tillstånd för att här i riket förvärva bostadsrätt" över huvud taget (se Nilsson Hjort & Uggla, Bostadsrättslagen (25 mars 2021, version 6A, JUNO), kommentaren till 2 kap. 2 §).

Vidare gäller att den som en bostadsrätt har övergått till inte får vägras inträde i föreningen, om de villkor för medlemskap som föreskrivs i stadgarna är uppfyllda och föreningen skäligen bör godta honom eller henne som bostadsrättshavare (2 kap. 3 § bostadsrättslagen (1991:614)). Vad som menas med att föreningen skäligen bör godta någon är, framförallt, att denne bedöms ha personliga kvalifikationer och förmåga att fullgöra sina ekonomiska förpliktelser gentemot föreningen. Kan denne, således, betala hyra och liknande kan denne inte vägras medlemskap.

Sammanfattning

Det borde, således, inte vara några problem för en icke-medborgare/asylsökande att köpa eller sälja en bostadsrätt i Sverige (så länge denne kan fullgöra sina förpliktelser gentemot föreningen). Det finns nämligen inga direkta lagliga hinder för en utländsk medborgare att köpa en bostadsrätt i Sverige. Därtill kan en utländsk medborgare inte nekas medlemskap i en bostadsrättsförening enbart på grund av sitt medborgarskap. Om personen i fråga uppfyller eventuella villkor i föreningens stadgar får denne dessutom inte vägras medlemskap annat än om denne kan antas inte kunna betala hyra eller liknande. Detta går ju även i linje med reglerna vilka möjliggör för asylsökande att, i den mån de inte vill bo i Migrationsverkets boende, ordna en bostad på egen hand. Du kan läsa mer om detta på Migrationsverkets hemsida.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare