Krävs det en registrerad bouppteckning för att kunna ta ut bankmedel och sälja fonder som finns i ett dödsbo?

Hej.
Jag och min bror har precis blivit klara med bouppteckningen och nu undrar jag, när kan man ta ut bankmedel och sälja fonder? Måste man vänta tills bodelningen är klar eller om vi är överens så kan vi ta ut bankmedel finns efter dödsbo redan nu?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bouppteckningen fungerar som en form av legitimationshandling som visar vilka personer som har rätt att bestämma över vad som ska göras med de tillgångar som finns i dödsboet. Banker brukar därför kräva att det finns en registrerad bouppteckning för att avsluta konton och tillåta att pengar tas ut.

Det krävs alltså att skatteverket har registrerat bouppteckningen för att du och din bror ska kunna avsluta konton, ta ut bankmedel och sälja fonder som finns i dödsboet.

Är bouppteckningen klar kan du skicka in den till det skattekontor som handlägger bouppteckningar för det område där du bor. Efter att bouppteckningen registrerats tar ni med den till de banker där ni vill ta ut bankmedel och sälja fonder.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Rådgivare