Kravbrev om fildelning från utländskt företag

Hej,

Jag fick idag ett krav på 4500 kr från ett företag i Danmark. De klagar mig att jag gjort fildelning och det stämmer inte, det var bara streaming. Jag kom till Sverige 2015 och hade ingen aning om att det var olagligt att streama.

Så frågan är vad ska jag göra? Är det bättre att betala eller lagen säger någotannat?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga och ursäkta för sent svar!

Det kan kännas tryggare att veta att du inte är den enda som fått ett kravbrev. Du skriver inte vilket företag från Danmark som skickat ut detta kravbrev till dig men ett av de kändaste företagen är Njord Law Firm.

Tyvärr är det många företag som skickar ut bluffakturor vilket gör det väldigt svårt att veta vilka som verkligen är riktiga och vilka som inte är det. Troligen har du råkat ut för en av många massutskick. Företag lever på att skicka ut fakturor till vanliga människor och kräva in 4500 kr för fildelning och hotar med att ta det till domstol om man inte betalar. Detta gör att många blir rädda och betalar beloppet för att inte riskera något.

Beroende på vem man frågar får man olika svar. En professor i Uppsala Universitet rekommenderar att man INTE betalar och avvaktar medan en professor på Stockholms Universitet säger att om man vet med sig att man fildelat så bör man betala.

Jag skulle dock rekommendera dig att inte betala något och avvakta. Det har hittills inte varit ett enda fall uppe i domstol om dessa fakturor från exempelvis Njord Law Firm. Jag skulle också rekommendera att du ringer in till Datainspektionen för att rådfråga med dem då det rekommenderas att man hör av sig till dem om man fått ett sådant brev. I och med att det hittills inte tagits upp något fall i domstol, tror jag inte ditt fall kommer tas upp heller!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare