Kravbrev från Njord Law Firm - Vad gör man?

Fick tidigare i månaden hem ett brev från Njord Lawfirm angående en nedladdad film och blev ombedd att betala 7k för att ärendet skall läggas ned.

Jag svarade Njord lawfirm via mail där jag överklagade detta, nu har jag fått svar; det var min IP-adress, om jag betalar summan godtar jag rättighetsinnehavarens villkor för förlikning. Också att rättighetsinnehavaren kan gå till domstol, vilket kan komma att kosta mer för mig än om jag betalar förlikningssumman.

Jag har inte laddat ned någon film och vet inte heller vem som kan ha gjort det. Har lösenord till mitt Internet och har, vad jag vet, inte lämnat ut det till någon.

Hur gör jag nu? Vad är nästa steg?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du är långt ifrån den enda som har fått motta brev från Njord law firm. Ett betydande antal kravbrev har skickats ut och det kan knappast vara deras avsikt att potentiellt driva vart och ett av kraven till domstol. Snarare verkar avsikten vara att skrämmas så pass mycket att åtminstone några av mottagarna betalar av ren rädsla för att bli krävda på högre belopp.

Bevisbördan ligger hos rättighetsinnehavaren

Skulle rättighetsinnehavarna vilja driva en process mot dig eller någon annan så ligger bevisbördan i sin helhet på deras sida. Det är alltså dom som ska styrka att det faktiskt är du som har begått ett upphovsrättsintrång. Det enda dom möjligen har är din IP-adress kopplad till någon nedladdning. Det dom inte har är konkreta bevis på att det var du. Med dagens teknologi kan en enskild IP-adress ha använts av i praktiken hur många olika datorer som helst. Chanserna för rättighetshavarna att faktiskt vinna en process bara utifrån en IP-adress är alltså mycket små. Detta erkänns till och med Njord law firm indirekt. Deras formulering är att det är ägaren till IP-adressen som kan "hjälpa oss att förstå exakt vad som har skett vid den här tidpunkten". Även Njord law firm själva erkänner alltså att dom saknar bevis för att direkt peka ut någon som skyldig.

Hur bör man svara

Det finns inga rättsfall i Sverige där någon blivit dömd enbart på grund av att deras IP-adress kopplats till en nedladdning. Det ska oerhört mycket till för att så ska se. Mitt råd är att inte erkänna någonting och att inte svara på några brev eller mail om inte dessa kommer från en myndighet eller en domstol. Får man ett brev från Njord law firm behöver man inte överklaga detta då Njord på egen hand inte kan fatta några beslut som behöver överklagas.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare