Kravbrev efter fildelning

Jag har fått förlikning erbjudande från njordlaw för olaglig nerladdning av en film jag kasta brevet och kontakta dom inte. Hur lång tid efter kan man få brev från inkasso eller tingsrätt? Räknas preskiberationstid från brevet datum eller dagen då filmen laddades ner och hur lång är preskiberationstid av nedladdning av endast 1 film

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är uppmärksammat att flera personer har fått liknande förlikningserbjudanden (kravbrev) från olika advokatfirmor. I ett utlåtande har professor Sanna Wolk kommenterat hur man bör gå till väga om man får ett sådant kravbrev. Uppfattningen är att man inte ska betala eller ens svara advokatfirman. Väljer advokatfirman att ta ärendet till inkasso så måste du dock kontakta inkassobolaget och förklara att du bestrider betalningskravet. Det är dock domstolen som bedömer om ni ska betala eller inte. Domstol aktualiseras alltså efter inkasso.

Du bör alltså inte betala och inte heller kontakta firman, precis som du valt att inte göra. Du ska istället bestrida om det går till inkasso. Det är dock svårt att uttala sig om hur lång tid det tar innan kravet går till inkasso. Avgörande är advokatfirmans arbetsbelastning och när de väljer att skicka ärendet vidare. Det är mycket ovanligt att små processer drivs angående fildelning.

Preskription

Preskriptionstiden påbörjas vid fordrans uppkomst, vilket får anses vara när fildelningen ägde rum. Preskriptionstiden för en fordran är i detta fall 10 år (2 § preskriptionslag).

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare