Kräva försenad hyra

Hej!

Jag hur ut min bostadsrätt i andra hand och min hyresgäst har sagt upp lägenheten med utflytt 15/11. Det innebär att hon behöver betala halva hyran för november. Hon bad mig för några dagar sen om att få betala denna månads hyra i slutet på månaden istället för att hon ska ha råd med deposition på den nya lägenheten, vilket jag sa nej till. Nu betalar hon inte den sista månadens hyra. Det har hittills gått två dagar sen hyran skulle vara betald. Vad kan jag göra? Kan jag på något sätt kräva in hyran?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Relationen mellan dig och din hyresgäst regleras i 12 kap. jordabalken, (hädanefter JB), se 12 kap. 1 § JB. Det verkar som att det enda problemet du har är just betalningen av den sista hyran, och att diverse frågor kring uppsägning av hyresavtalet och liknande inte är något problem.

Tidpunkten för betalning av hyran

Som huvudregel gäller, om inget annat är avtalat mellan hyresvärden och hyresgästen, att hyran ska betalas i förskott, senast sista vardagen före varje kalendermånads början, se 12 kap. 20 § JB. Det verkar som att det också har skett under hela uthyrningsperioden, och att detta är cementerat mellan er två. Detta innebär att det inte finns något stöd för din hyresgäst ovilja att betala i förskott, och att du nu har en fordran om en halv månadshyra på din hyresgäst.

Kräva betalning

Att du har en fordran på en person gör att du kan använda dig av ett betalningsföreläggande, men hjälp av Kronofogdemyndigheten (KfM) och med stöd av lagen om betalningsföreläggande och handräckning (hädanefter BfL)

Enligt 2 § BfL kan du ansöka om betalningsföreläggande om:

-skulden är förfallen till betalning

-Skulden är av dispositiv natur (att man får förlikas om saken)

-skulden består av pengar

-skulden kan motiveras, se 10 § BfL.

I ditt fall är det inget av rekvisiten som är problematiskt, varför du kan med hjälp av KfM kan skicka ett betalningsföreläggande till din hyresgäst. Länk till tjänsten hittar du här: https://www.kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-fa-betalt

Det kostar dock 300kr att utfärda ett betalningsföreläggande, och handläggningstiden kan variera. Kostnaden för detta kan du dock kräva av hyresgästen i din ansökan, se 17 § BfL.

Därför skulle jag råda dig att avvakta ett slag och se om din hyresgäst betalar vid månadens slut även om det känns som att du blir utnyttjad. Rent principiellt är du berättigad dröjsmålsränta, men eftersom det rör sig om relativt kort tid kan det ifrågasättas om det är värt besväret. Ditt eventuella betalningsföreläggande omfattar automatiskt ett krav på dröjsmålsränta, varför du inte måste ange grunden för ditt räntekrav i din ansökan, se 11 § BfL.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare