Kräva ersättning efter inbrott

Hej Vi har haft inbrott i huset, vi har barn 8 år 9år som har tagit illa vid sig är rädda att vara själva tex vill inte gå ner i källaren och duscha själva, vaknar på natten och kollar att vi är hemma. vi har beställt larm för att barnen ska känna sig lite tryggare? de vi undrar är kan man få ersättning för extrakostnader tex larm el sveda och värk kan man (stämma) banditerna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det brott som har begåtts är antingen stöld eller (troligtvis) grov stöld enligt 8 kap. brottsbalken. Om det har uppstått någon skada i samband med brott sker oftast en skadeståndstalan samtidigt som rättegången avseende brottet. Det som ni kan få/har fått är ersättning för de saker som stals. Tyvärr kan ni inte ersättas för ev. psykiska påfrestningar (kränkningsersättning) efter ett stöldbrott. Inte heller för de andra kostnader ni haft för t ex larmet, eftersom det snarare ses som en förebyggande åtgärd för att brott inte ska begås.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Allt gott!

Sara WelinRådgivare