Krav på kundkännedom enligt penningtvättslagen
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,
UTREDNING
Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen). Det måste redan nu noteras att det inte finns något givet svar på din huvudsakliga fråga, dvs. den som avser frågan om vad som utgör en rimlig vänte- och/eller handläggningstid. Svaret är inte lagreglerat.
Märk väl att du alltid kan komma att behöva redogöra för var du har fått pengar ifrån. Du kan naturligtvis vägra att besvara eventuella frågor, men då löper du också risk att bli nekad hjälp av din bank. Faktum är att ditt ärende till och med, beroende på omständigheterna, kan bli föremål för en rapport till Polismyndigheten, se 4 kap. 3 § 1 st. penningtvättslagen. Ovanstående bottnar i den riskbedömning som banken som verksamhetsutövare är skyldig att genomföra enligt bestämmelserna i 2 kap. penningtvättslagen. Därutöver föreligger krav på god kundkännedom, vilket också är förklaringen till att banker stundtals är tämligen frågvisa. Inom ramen för den här typen av förfarande kan (läs: måste) banker inte sällan ställa mycket långtgående frågor.
Vid misstanke om att verksamhetsutövarens (bankens) produkter och/eller tjänster kommer att användas för penningtvätt och/eller finansiering av terrorism får en affärsförbindelse nämligen inte etableras, vilket framgår av 3 kap. 2 § penningtvättslagen. Huruvida du i egenskap av kund har väckt några sådana betänkligheter hos den aktuella banken låter jag vara osagt, men utifrån din ärendebeskrivning finns det naturligtvis ingenting som talar för att så borde vara fallet. Vilka utredningsåtgärder som behöver vidtas av banken och/eller omfattning på dessa är av uppenbara skäl helt avhängigt hur avancerad/komplex tjänsten och/eller produkten är samt vilka risker som finns i anslutning till detta.
Mot bakgrund av det nyss sagda går det alltså inte riktigt att besvara din fråga, vilket även påpekades inledningsvis. Och utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det svårt att göra en adekvat bedömning, vilket du säkert förstår. Jag känner exempelvis inte till dina tidigare bankengagemang, om du har varit föremål för en liknande utredning tidigare och/eller vad pengarna kommer ifrån. Det enda som enligt min mening och så här i skrivande stund kan konstateras är att det är banken som sitter på svaret.
Avslutande ord och ytterligare rådgivning
Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.
Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.
Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.
Vänligen,