FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/02/2020

Krav för fotboja

Hej, jag blev dömd för våldtåkt och fick 3 månaders fängelse på en klass 3 anstalt, finns det möjlighet för mig att få avtjäna straffet med fotboja?, då pappret med informationen om vad för anstalt jag hamnade hade info om att jag kunde ansöka till fotboja.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Den som blivit dömd till ett fängelsestraff under 6 månader har möjlighet att ansöka om att ersätta fängelsestraffet till att bära fotboja, se 1 § lag (1994:451) om intensivövervakning med elektronisk kontroll.

När du har ansökt om att få avtjäna ditt straff med fotboja kommer frivården att göra en lämplighetsbedömning för att se om du, med hänsyn till det brott du dömts för samt övriga förhållanden kan beviljas. För att beviljas krävs ofta att den dömde har eller kan få ett arbete, har en pågående utbildning eller annan sysselsättning. Vidare krävs att den dömde har en ordnad bostad samt att eventuellt övriga myndiga den dömde delar bostaden med ger sitt samtycke till detta.

I och med att ditt straff är 3 månaders fängelse finns därmed möjlighet för dig att avtjäna straffet med fotboja, såvida övriga krav uppfylls och att frivården finner det lämpligt i ditt fall.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare