FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/07/2020

Krav av lönespecification vid hyresavtal.

Hej!

Jag lade in en intresseanmälan om en lägenhet och blev lite förundrad över vad som gällde för att ens få komma till en visning. På hyresvärdens hemsida står det så här: "Innan du kan bli aktuell för visning av lägenhet, måste du styrka din inkomst med nyutfärdat anställningsintyg och/eller kopia på anställningsavtal, dina 3 senaste lönespecifikationer samt kontoutdrag som visar löneinsättningarna de 3 senaste månaderna […]"

_____

Jag kan förstå att man vill att nya hyresgäster ska styrka sin inkomst genom anställningsavtal och så. Men jag tycker detta låter som lite väl mycket inblick i mitt privata för något så enkelt som en visning, vilket kanske inte ens resulterar i att man accepterar lägenheten.

Så min fråga är: kan de verkligen begära 3 lönespecifikationer och kontoutdrag från min privata bank?

Jag flyttade för 7 år sedan och behövde då ej uppvisa några såna här bevis. Är detta någon ny regel som tillkommit?

Tack på förhand!

Mvh

Josefin

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga regler som bestämmer hur en hyresvärd ska agera vid uthyrning av sina fastigheter. I och med principen om avtalsfrihet ska varje enskild ensamt kunna bestämma vem och till vilka villkor de väljer för att ingå ett avtal.

Det rådande läget är att hyresvärden kan ställa krav på lönespecifikationer för att på det sättet försäkra sig om att de ingår ett bra avtal. På samma sätt har du rätt till att neka de villkoren, med resultatet att avtalet inte går igenom.

Jag kikade igenom vilka uppgifter de "stora" hyresvärdarna gjorde och samtliga kräver en lönespecifikation från minst 3 månader bak i tiden innan hyresavtalet ingås (exempel hittar du här). Detta görs för att säkerställa att hyresgästen kan göra rätt för sig med sin betalning av hyra.

Slutsatsen är då att villkoren för ingående av avtalet styrs helt och hållet av vad ni kan komma överens om.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare