Krav angående servering av alkohol vid arrangemang utomhus till allmänheten

Hej! Till sommaren kommer min förening att arrangera ett stort arrangemang. Det är fritt för vem som helst att anmäla sig, men arrangemanget har en deltagaravgift som måste betalas. Det är bara öppet för de som betalat avgiften. Vi kommer hyra ett område ute i en skog, där vi kommer hålla till. Alla som deltar i arrangemanget kommer också bli medlemmar i vår förening. Det jag undrar över är alkoholservering. Får jag servera alkohol till deltagarna? (över 18 år, eller 20?) Vad säger lagen om att sälja alkohol vid ett sånt tillfälle? Tackar på förhand.

Lawline svarar

Hej! Alkohollagen (2010:1622), AlkoholL, är tillämplig. Lagen ställer krav på all dryck som har en alkoholhalt om över 2,25 volymprocent, 1:5 AlkoholL. Servering av alkohol definieras som försäljning till konsument som sker för förtäring på stället, 1:11 AlkoholL. Jag har dock svårt att tänka mig att det skulle vara fritt från restriktioner även om alkoholdryckerna tillhandahölls gratis, hälso- och ordningsskäl ligger till grund för dessa regler.

Servering av alkoholdrycker får ske till den som har fyllt 18 år, 3:7 AlkoholL. Serveringstillstånd krävs av den kommun där serveringsstället är beläget, med ett undantag, 8:1-1 a AlkoholL. Ansökan om serveringstillstånd görs skriftligen, 8:10 AlkoholL. Rekvisiten för undantaget är att serveringen:

1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,

2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och

3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Om ni behöver ett serveringstillstånd eller ej beror alltså bland annat på vilket pris ni väljer att ta ut av besökarna för dryckerna, samt om alkoholhalten överstiger 2,25 procent. Vissa krav gäller enligt tredje kapitlet för försäljningen oavsett om serveringstillstånd behövs eller ej, se prop. 2011:12/61 s. 24.

Övriga krav kring alkoholen framgår av åttonde kapitlet. Följande gäller enligt 8:17-24 AlkoholL. Tillståndshavaren eller av denne utsedd serveringsansvarig person ska ha tillsyn över serveringen och vara närvarande på serveringsstället under hela serveringstiden. Den som är serveringsansvarig ska ha fyllt 20 år och vara lämplig för uppgiften med hänsyn till sina personliga egenskaper och omständigheterna i övrigt. Tillståndshavaren ska till kommunen anmäla den eller de personer som har utsetts att ansvara för serveringen av alkoholdrycker.

Om inte kommunen beslutar annat, får servering av spritdrycker, vin, starköl eller andra jästa alkoholdrycker inte påbörjas tidigare än klockan 11.00 och inte pågå längre än till klockan 01.00. Serveringsstället ska vara utrymt senast 30 minuter efter serveringstidens utgång. Vid servering av alkoholdrycker ska ansvarig personal se till att måttfullhet iakttas och att störningar på grund av oordning eller onykterhet undviks.

Priset för en alkoholdryck får vid servering inte sättas lägre än inköpspriset för drycken jämte skäligt påslag. Prissättningen får inte ske på ett sådant sätt att försäljning av drycker med högre alkoholhalt främjas. Gästerna får inte uppmanas eller förmås att köpa alkoholdrycker. Vid servering av alkoholdrycker ska lättdrycker finnas att tillgå i tillfredsställande urval och omfattning.

Från ett serveringsställe med serveringstillstånd får inte någon medföra spritdrycker, vin, starköl eller andra jästa alkoholdrycker som har serverats i lokalen. Detta gäller inte hotellrum med minibar. På serveringsställe där serveringstillstånd gäller får inte någon dricka eller tillåtas dricka andra alkoholdrycker än sådana som har serverats i enlighet med tillståndet.

Detta kan tyckas vara mycket att hålla reda på. Om ni är osäkra på om tillstånd krävs så bör ni kontakta kommunen. Dess beslut kan överklagas till allmän förvaltningsdomstol, 10:1 AlkoholL. Jag tror inte att tillstånd behövs av polismyndigheten för själva arrangemanget enligt ordningslagen (1993:1617), då er skog troligen inte utgör allmän plats.

Lars BålmanRådgivare