FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/09/2018

Kortfattad förklaring av vissa processrättsliga begrepp

Hej,

Vad är skillnaden mellan att en talan avslås respektieve ogillas? Ibland anges i en dom att käromålet ogillas (ogillande dom) och ibland att det avvisas eller avslås, men då är det ett i regel ett domstolsbeslut.

Tacksam för ett klarläggade av vad som är talan och vad som skiljer det från käromål samt skillnaden mellan ogilla och avvisa samt avslå.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Begreppen du undrar över är centrala inom processrätten, det vill säga det rättsområde som utgör regler för hur rättegångar ska genomföras. Det är ett ganska komplicerat område och flera av dessa begrepp är komplexa, vilket gör att det skulle gå att skriva väldigt långt och utförligt om dem. Jag kommer i mitt svar här att förklara dem kortfattat. Mina exempel kommer att ta sikte på civilrättsliga tvistemål.

Käromål

En person som vill inleda en rättegång mot någon gör detta genom att ansöka om stämning hos tingsrätten. Personen som vill ansöka om stämning kallas också för käranden. En stämningsansökan kallas också för käromål och det finns krav på vad det måste innehålla. I käromålet skriver käranden vad hen vill uppnå, alltså vad hen vill att tingsrätten ska besluta (kallas för yrkande). Där ska också anges vilka omständigheter som käranden grundar detta på (varför hen yrkar på detta), samt bevisuppgifter och vad varje bevis anses visa på.

Talan

När käranden har skickat in sitt käromål har hen ansökt om att tingsrätten ska väcka talan mot en person (kallas för svaranden). En förenkling av begreppet talan innebär att talan är det som saken handlar om, alltså det som hela processen i domstolen handlar om och syftar till att pröva.

Avvisa

Det finns ett flertal situationer då en tingsrätt ska avvisa ett mål. En avvisning av ett mål innebär att det inte tas upp för prövning i tingsrätten, och det kan bero på olika omständigheter i olika fall. Ett exempel på skäl för avvisning är om saken redan har prövats i domstol tidigare, då omfattas talan av den domens rättskraft och ska inte prövas igen. Ett annat skäl för avvisning kan vara att stämningsansökan har kommit in till fel domstol.

Ogilla

Om tingsrätten tagit upp målet för prövning, och i domslutet ogillar käromålet, betyder det att de inte bifallit det som käranden yrkat på. Då har istället svaranden "vunnit" målet. Om käranden exempelvis yrkat på att svaranden ska betala skadestånd, och tingsrätten bedömer att käranden inte har rätt till skadestånd har de ogillat kärandens talan. Tingsrätten kan också ogilla en del av käromålet, men bifalla resten.

Avslå

Om kärandens talan om skadestånd ogillats av tingsrätten, avslås också skadeståndsanspråket.

Jag hoppas att du har fått mer förståelse för begreppen.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare