Körkortstillstånd och spärrtid vid olovlig körning

Har blivit stoppad för olovlig körning, om jag skulle få ett strafföreläggande för detta så undrar jag om jag ändå kommer kunna få ett lämplighetsintyg för att ta körkortet eller om jag troligt kommer att behöva vänta en spärrtid innan jag kan få det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med benämns det du kallar för lämplighetsintyg istället som körkortstillstånd i lagtexten. Jag kommer att använda mig av termen "körkortstillstånd" i mitt svar.

I 3 kap. 2 § körkortslagen (https://lagen.nu/1998:488#K3P2S1) föreskrivs vem som kan få körkortstillstånd. Det krävs att man anses som en lämplig förare, där man beaktar personliga och medicinska förhållanden. Gällande de personliga förhållandena kan man i andra stycket i samma paragraf se att man till exempel bedömer om personen kan komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. Här ser du att det skulle kunna argumenteras att du inte är lämplig att få körkortstillstånd eftersom du genom den olovliga körningen har brutit mot trafikreglerna genom att köra utan körkort. Det här kan även ifrågasätta huruvida du visar hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken.

Om det vid prövningen framkommer att du inte anses som en lämplig förare på grund av ditt trafikbrott kommer det att tillämpas en spärrtid. Spärrtiden varierar från en månad till tre år, se 3 kap. 9 § körkortslagen (https://lagen.nu/1998:488#K3P9S1).

Sammanfattningsvis kan man alltså argumentera för att du inte är lämplig att få körkortstillstånd med anledning av den olovliga körningen. Om det blir så att du nekas körkortstillstånd kommer en spärrtid att gälla, hur lång den skulle vara i ditt fall kan jag dock inte svara på eftersom man får göra en bedömning utifrån omständigheterna.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare