Körkortstillstånd och narkotikabrott

Hej! Jag blev omhändertagen av polisen för första gången. Jag har drugit då så mycket att jag fick blackout, mindes inte att jag har varit ut när polisen tog mig. Jag vaknade bara häktet.

Den kvällen tog jag jätte lite amfetamin och det var inte något jag vanligtvis brukar ta.

jag rökte nåra dagar innan den dagen.

Och nu är jag mest orolig för min körkortstillstånd. Den är superviktigt för mig och jag vill verkligen inte förlora. Jag tänkte boka tid halkbanan den här månaden.

Som jag förstår, på min fall har jag lite chans och inte förlora min körkortstillstånd men hur stor chansen är skulle jag vilja veta?

Tack för hand:)

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur stor risken är att du förlorar ditt körkortstillstånd. Regler om körkort hittas i körkortslagen.

Körkortstillstånd och narkotikabrott
Jag tolkar det som att du inte är misstänkt eller dömd för något brott. Är så fallet har du inget att oroa dig för. I mitt svar berättar jag vad som kan hända om du blir dömd för exempelvis narkotikabrott.

När man ska ta körkort krävs ett körkortstillstånd från Transportstyrelsen. När Transportstyrelsen prövar om man ska få ett tillstånd gör de en bedömning om man är lämplig för att ta körkort enligt 3 kap 2 § körkortslagen, och hänsyn tas då bland annat till noteringar i belastningsregistret. Just narkotikabrott kan tyda på att man inte är pålitlig i nykterhetshänseende, vilket är ett kriterium som ska bedömas. Finns det en historia av missbruksproblematik kan tillstånd istället nekas på medicinsk grund. Narkotikabrott i straffregistret är dock inget absolut hinder för att få körkortstillstånd utan det utgör en del av en lämplighetsbedömning. Ligger det långt tillbaka i tiden och är mindre allvarligt är risken liten för att körkortstillstånd ska nekas.

Om man har en notering i belastningsregistret kan det leda till att Transportstyrelsen beslutar om en så kallad spärrtid, enligt 3 kap 9 § körkortslagen. Denna spärrtid kan vara mellan en månad till tre år, och under spärrtiden kan man alltså inte ta körkort. Efter spärrtidens slut kan man på nytt ansöka om körkortstillstånd, varpå Transportstyrelsen gör en ny bedömning. Har man fått ett körkortstillstånd kan detta återkallas om man inte längre uppfyller kraven.

Vad gäller i ditt fall?
Som jag skrev innan så behöver du inte oroa dig om du inte döms för ett brott. Om du skulle dömas så går det tyvärr inte att ge ett säkert svar på om du kommer förlora körkortstillståndet eller inte. Det kommer vara upp till transportstyrelsen att bedöma. Du skriver i din fråga att det är första gången du blivit omhändertagen av polisen vilket borde vara till din fördel.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare